Thursday, May 06, 2010

Sharing is Caring : Tips Akademik

There are butterflies in my stomach! Inilah favorite quote yang akan kedengaran setiap kali saya berasa gemuruh. Perasaan ini selalunya hadir apabila saya perlu bercakap di hadapan orang ramai. Situasi yang sama akan berlaku setiap kali saya menduduki peperiksaan atau ujian. Hmm...gemuruh merupakan perkara normal untuk makhluk yang bergelar manusia.Walaupun sudah banyak kali bercakap in public, sudah banyak peperiksaan yang telah saya ambil, namun setiap kali itu jugalah perasaan ini akan datang. But it's ok...as long as I'm normal!

Permintaan daripada seorang sahabat untuk memberikan perkongsian akademik baru-baru ini tidak mampu saya tolak. Saya bukanlah orang yang selayaknya untuk memberi motivasi kepada orang lain. Pengalaman yang ditimba pun masih cetek. Peluh gemuruh mula menitis. Hmm...saya perlu bercakap di hadapan adik-adik kampus yang mantap-mantap belaka! Namun azam yang saya pasakkan dalam diri untuk menjadi orang yang bermanfaat (salah satu ciri peribadi muslim) membuatkan saya menerima jemputan itu tanpa banyak soal. 

Rasulullah s.a.w bersabda : 

"Hendaklah kamu sampai ajaran aku walaupun satu ayat" .
(Dikeluarkan oleh Ahmad, Al-Bukhari dan Al-Tirmidzi, daripada Abdullah bin Amru bin Al-Ash Radhiyallahu anhu). 
 
Dengan ilmu dan pengalaman yang tidak seberapa, saya cuba mencari sesuatu yang mampu dikongsikan untuk manfaat bersama. Sepanjang hari saya memerah minda untuk mencari topik yang sesuai. Beberapa buah buku diselak kembali untuk mengambil dalil-dalil sebagai penguat hujah. Mujur juga saya masih menyimpan carta Final Examination Forecast based on Coursework Mark, bolehlah dibentangkan secara ringkas untuk persediaan minggu peperiksaan yang hampir tiba.

Untuk menjadikan perkongsian saya menarik, ringkas dan padat, tangan saya mula menari-nari di atas kertas membentuk beberapa karekter kartun Islamik bertemakan peperiksaan dan doa (dua tips saya untuk berjaya dalam akademik). Lama juga saya tidak menggunakan bakat kurniaan Allah ini. Sentuhan Adobe Photoshop CS3 menaikkan lagi seri lukisan-lukisan tadi. Dalam lebih kurang 30 minit sebelum sesi perkongsian bermula, akhirnya dua jenis wallpaper dapat disiapkan.

Wallpaper ini dibuat khas untuk sahabat-sahabat dan adik-adik kampus yang dikasihi. Semoga bermanfaat :D

Nota: Al-Farashah (butterfly) diletakkan sebagai  hiasan sahaja..hehe


All the best for the upcoming Final Examination!

Wallahua'lam

2 comments: