Monday, August 17, 2009

It's My Graduation Day \(^____^)/

Salam'alaik...

Alhamdulillah...finally it's my Graduation Day!

Just wanna dedicate this song to all my beloved July 04 friends, Jan 05 ICT/BIS friends and all graduates.

Special thank you goes to my ex-housemate : Fatima, Filzah Hanis, Dayah and Waro (not forgotten Wana) for celebrating us on that special event.

May the efforts of getting this scroll are being blessed by Allah SWT now and here after.


Receiving Scroll from Vice Chancellor of UTP  
"Graduation (Friends Forever)"
by: VitaminC
And so we talked all night about the rest of our lives 
Where we're gonna be when we turn 25
I keep thinking times will never change 
Keep on thinking things will always be the same 
But when we leave this year we won't be coming back 
No more hanging out cause we're on a different track 
And if you got something that you need to say 
You better say it right now cause you don't have another day 
Cause we're moving on and we can't slow down 
These memories are playing like a film without sound 
And I keep thinking of that night in June 
I didn't know much of love 
But it came too soon 
And there was me and you 
And then we got real blue
Stay at home talking on the telephone 
And we would get so excitedand we'd get so scared 
Laughing at ourselves thinking life's not fair 
And this is how it feels [1] 
 
As we go on 
We remember 
All the times we 
Had together 
And as our lives change 
From whatever 
We will still be Friends Forever 
 
So if we get the big jobs 
And we make the big money
When we look back now 
Will our jokes still be funny? 
Will we still remember everything we learned in school? 
Still be trying to break every single rule 
Will little brainy Bobby be the stockbroker man? 
Can Heather find a job that won't interfere with her tan? 
I keep, keep thinking that it's not goodbye 
Keep on thinking it's a time to fly 
And this is how it feels 
 
[Repeat 1] 
 
La, la, la, la: Yeah, yeah, yeah 
La, la, la, la: We will still be friends forever 
Will we think about tomorrow like we think about now?
Can we survive it out there? 
Can we make it somehow? 
I guess I thought that this would never end 
And suddenly it's like we're women and men 
Will the past be a shadow that will follow us 'round? 
Will these memories fade when 
I leave this town I keep, keep thinking that it's not goodbye 
Keep on thinking it's a time to fly 
 
[Repeat 1 (3x)]

Congratulation to all and thanks for your support all this while...till we meet again T_T (sob3x)

Wednesday, August 12, 2009

Istimewa dari AZians

Salam'alaik...

"Ana jumpa Kak Wani dalam program weekend lepas. Dia tanya...bila Ina konvo? Tak bgtau pun..."

SMS yang diterima daripada seorang sahabat muslimin pada petang itu sangat meresahkan hati. Saya terlupa satu perkara yang penting! Majlis Konvokesyen bakal menjelang lebih kurang seminggu sahaja lagi tetapi saya terlupa untuk meng'update' tentang perkembangan diri saya kepada penghuni-penghuni Anjung Zahrah (AZ), kediaman semasa saya berpraktikal di Petaling Jaya dahulu. Rumah sewa yang mempunyai tujuh buah bilik itu di sewa oleh 14 orang gadis dalam lingkungan umur 21 hingga 26 tahun.

Hampir kesemuanya sudah bekerja atau menyambung master kecuali saya dan dua orang yang lain yang sedang berpraktikal. Menjadi adik bongsu dalam keluarga AZ merupakan saat yang manis bagi saya walaupun ada juga yang sebaya dengan saya dalam rumah alumni Universiti Malaya itu. Saya dikelilingi oleh kakak-kakak yang 'pelbagai'. Masing-masing mempunyai karekter, latar belakang dan bidang kerja yang berlainan dan saya kira tidak mampu untuk saya ceritakan satu-persatu di sini.

Sayu rasa hati ini apabila mengenangkan peritnya 'dicampakkan' seorang diri di sana tanpa mengenali sesiapa pun. Tetapi hanya Allah sahaja tahu apa yang terbaik untuk hamba-hamba-Nya. Perkenalan sepanjang lapan bulan bersama mereka sudah cukup meninggalkan kenangan yang insyaAllah akan sentiasa saya ingati dalam hidup saya. Allah telah mengurniakan saya satu keluarga baru yang pastinya istimewa di hati saya.

Dengan pantas saya mengarang ayat untuk memberitahu mereka tentang Majlis Konvokesyen yang akan berlangsung pada 16 Ogos ini. SMS dihantar kepada mereka secara 'pukal' untuk mempercepatkan update. Mujur telefon bimbit Sony Ericsson yang saya beli menggunakan elaun praktikal setahun yang lepas mempunyai teknologi ini...mudah sikit. Lagu Usah Putus Asa yang dijadikan messege alert kedengaran berulang-ulang kali tidak lama selepas itu...


Semasa menunggu bas untuk masuk ke Taman Tamadun Islam pada hari pembukaannya.
Dari kiri: Kak Mas, Kak Ina Sr. Kak Wani, Kak Bah dan Kak Faiz





"Wah, tahniah!" orang pertama yang membalas SMS saya, Kak Mas.

"Wassalam..tahniah =) apa plan lps ni?" Kak Syahid yang rajin mengulangkaji bahasa Arab di rumah sewa kami membalas.

"Tahniah adikku. Zaman berjuang di medan sebenar telah bermula...", kata-kata seorang penulis muda, Kak Ummu Hani.




Menghadiri walimah adik Kak Syahid di Taman Melati
Dari kiri: Kak Bah, Ina Jr. (saya), Kak Mas, Kak Faiz, Kak Syahid, Kak Dijah, Kak Iffatun, Kak Ummu dan Kak Ina



"Alhamdulillah! Tahniah my dear! Glad to hear that. Ni mesti pass with distinction. Apa plan Ina pasni? Sambung master skrg kan?" Kak Bah, ummu Aqilah bertanya.

"Congrats Ina, tumpang gembira. Senang2 datang lagi AZ ye..." Kak Rena, roomate yang selalu memerhati gelagat saya.

"Yeke..alhamdulillah. Tahniah2...", ringkas daripada Kak Zarina yang glamor dengan panggilan Kak Ina Senior, panggilan baru setelah saya hadir dalam hidupnya di AZ. Hehe...saya pula digelar Ina Jr.



AZ was here : Bergambar selepas bermain air laut semasa berkunjung ke Marang
Dari kiri: Kak Mas, Kak Ina Sr., Kak Wani, Kak Bah, Ina Jr. (saya) dan Kak Faiz



"Alhamdulillah :) tahniah Ina. Selamat melangkah ke alam kerjaya. Dapat kerja kat Petronas?" sms dari Kak Dijah, seorang sarjana dalam bidang ilmu falak yang berkahwin dengan Ustaz Ramadhan Fitri.

"Congratulation my sis...All the best and welcome 2 next stage...work field" mesej terakhir yang diterima dari Kak Hana yang comel..(^___^)

Tersenyum lebar membaca sms-sms kiriman housemates AZ sekalian. Syukran for the special wishes...insyaAllah kalau saya panjang umur...sampailah saya di AZ nanti...

Ala kulli hal...syukran wa asif...

Friday, August 07, 2009

Detik Menerima Wasiat Bapak

Salam'alaik...

Agak kerap saya mengemaskini al-farashah.blogspot.com dalam kelapangan cuti seminggu gara-gara H1N1. Namun bergantung kepada isu juga. Saya terpanggil-panggil untuk menulis
post tentang WASIAT kerana saya baru sahaja menerima wasiat daripada bapak. Panggilan 'bapak' sudah sebati dalam keluarga saya. Mungkin disebabkan budaya yang diwarisi sejak zaman 70 dan 80-an. Kebiasaannya kita akan dengar ayah dipanggil dengan panggilan 'bapak' dalam cerita-cerita klasik seperti cerita Anak Bapak, Anakku Sazali dan sebagainya. Sememangnya kami sekeluarga meminati cerita-cerita klasik dan akan menontonya walaupun sudah lebih daripada 10 kali!

Bapak menunaikan solat fardu Isyak semasa saya membaca kalam suci Allah di ruangan solat. Sejak bapak menghidapi penyakit angin ahmar beberapa bulan yang lalu, ingatan dan fokusnya dalam menunaikan solat juga sedikit terganggu. Selepas bapak menghabiskan bacaan doa, saya memulakan bicara, ingin menegur sedikit kesalahan bapak sewaktu menunaikan solat. Pada mulanya saya agak bimbang akan penerimaan bapak jika anaknya menegur perbuatannya. Namun respon yang diberikan adalah sebaliknya. Ucapan terima kasih merupakan perkataan pertama yang keluar daripada mulut bapak. Lega rasanya.

Perbincangan kami tidak berakhir disitu sahaja. Bapak mula berkongsi perkara yang bermain-main difikirannya. Bermula dengan keperitan menanggung pelbagai penyakit hinggalah cerita sewaktu bapak muda dahulu. Saya dapat merasakan terlalu banyak perkara yang bermain-main di minda bapak dalam usianya yang hampir mencecah 70 tahun. Dari kata-katanya, bapak nampak agak menyesal kerana kurang beramal semasa muda namun pada pandangan saya, bapak seorang yang sangat menjaga ibadahnya. Bapak juga bercerita tentang isteri pertamanya dahulu yang mana telah meninggal dunia sewaktu mereka menetap di Singapura.

"Ina...kalau bapak tak panjang umur...Ina tolong bapak tunaikan hajat bapak ye. Bukan nk membebankan Ina tapi kalau Ina dah senang nanti...harap dapat buatkan untuk bapak..." sayu rasanya mendengar kalimah-kalimah ini keluar dari bibirnya. Bapak mula menyenaraikan wasiatnya satu persatu secara lisan.

1. Dulu bapak ada guna duit anak tiri bapak...Tina namanya dalam *** dolar. Bapak ada duit CPF masa bapak kerja di Singapura dulu. Tanyakan pada Tina sama ada duit tu dikira hutang atau dikira bagi. Kalau die kira hutang dan bapak tak panjang umur, Ina tolong keluarkan duit bapak tu dan bagi pada Tina ye...

2. Dulu masa bapak muda-muda dalam umur 2o tahun...bapak ada hutang dengan satu kedai runcit cina dalam RM**tapi lupa nak bayar. Kedai tu kat Sedenak tapi mungkin dah tade dah sekarang. Ina tolong tanyakan kat mana-mana ustaz macam mana nak selesaikan hutang bapak tu.

3. Bapak ade duit dalam Tabung haji...nnti kalau bapak tak panjang umur...tolong kirimkan haji utk bapak ye.


Kepada yang merasakan saya berhutang dengannya...sudi-sudilah tuntut ye...

Sayu rasanya bila bapak kerap mengulang ayat, "Kalau bapak tak panjang umur..."Saya berkongsi cerita ini sekadar peringatan untuk diri saya dan sahabat-sahabat tentang pentingnya kita menjelaskan hutang. Teringat saya akan kata-kata seorang sahabat, "Orang yang kaya bukan dinilai dengan banyaknya duit tetapi orang yang kaya ialah orang yang tidak berhutang." Saya sendiri tidak pasti sama ada saya masih mempunyai hutang yang belum dibayar sewaktu kecil-kecil dahulu. Risau sekiranya hutang-hutang tersebut dituntut di akhirat kelak. Satu lagi perkara penting yang mungkin kita terlepas pandang ialah wasiat. Ajal dan maut di tangan Allah SWT dan bila-bila masa nyawa kita akan diambil. Mungkin dengan post ini boleh membuka minda kita tentang kepentingan menulis wasiat.

_______________________________________________________________________________________________________________________________


PENGERTIAN WASIAT

Wasiat ialah suatu hasrat atau keinginan yang dizahirkan secara lisan atau bertulis oleh seseorang mengenai hartanya untuk diuruskan selepas berlaku kematiannya.Tetapi wasiat yang dibuat secara lisan adalah terdedah kepada fitnah akibat arahan yang tidak jelas dan boleh dipertikaikan di kalangan ahli waris.

DALIL PELAKSANAAN WASIAT

Dalam Al-Quran, ALLAH berfirman:

(Pembahagian itu) ialah sesudah diselesaikan wasiat oleh simati dan sesudah dibayarkan hutangnya.

-Surah Al-Baqarah: 180
Dalam Sunnah, Rasulullah s.a.w. bersabda:

Seseorang Muslim yang mempunyai sesuatu yang boleh diwasiatkan tidak sepatutnya tidur dua malam berturut-turut melainkan dia menulis wasiat disisinya.
-Hadis riwayat Bukhari dan Muslim

Hadis ini menyebut kalimah 'tidak sepatutnya' menunjukkan bahawa langkah persediaan perlu diambil oleh setiap Muslim dengan menulis wasiatnya kerana dia tidak mengetahui bila ajalnya akan tiba. Kemungkinan kelalaiannya akan mengakibatkan segala hajatnya tergendala dan tidak terlaksana.

Rasulullah s.a.w. bersabda:

Orang yang malang ialah orang yang tidak sempat berwasiat. Sesiapa yang meninggal dunia dengan meninggalkan wasiat maka dia mati di atas jalan Islam dan mengikut sunnah. Dia mati dalam keadaan bertaqwa, bersyahadah dan dalam keadaan diampunkan.

-Hadis riwayat Ibnu Majah

Gambar sekadar hiasan


FAEDAH PENULISAN WASIAT
  • Mengurangkan pertikaian waris

  • Wasi ditentukan dan dilantik

  • Pembahagian ditentukan sendiri

  • Harta terpelihara = tidak terjual/tergadai

  • Menjamin kesaksamaan dan memelihara hak antara waris

  • Cepatkan pentadbiran pusaka

TIGA SEBAB MENGAPA PERLU MEMILIKI DOKUMEN WASIAT

1. Mempercepatkan proses penyelesaian pusaka

Apabila berlaku kematian, sebahagian besar harta-harta simati akan dibekukan. Dengan memiliki dokumen wasiat, proses untuk mendapatkan Geran probet (surat kuasa untuk mentadbir pusaka) oleh wasi yang telah dinamakan di dalam wasiat lebih mudah dan cepat. Lebih lengkap dokumen wasiat (seperti penyenaraian harta, hutang, harta sepencarian dsbnya) maka lebih cepat proses pentadbiran harta pusaka dapat diselesaikan.

Secara umumnya, tempoh penyelesaian pusaka dengan adanya wasiat ialah di antara 4 - 12 bulan berbanding di antara 2 - 5 tahun (atau lebih) tanpa dokumen wasiat. Lebih lama proses penyelesaian, maka selama itulah juga kesengsaraan yang akan dirasai oleh waris-waris yang kita tinggalkan.


2.
Melunaskan hutang dan tanggungan

Pada zaman ini, boleh dikatakan sebahagian besar daripada kita berhutang,ada yang banyak, ada yang sedikit. Berhutang atau meminjam untuk keperluan adalah dibenarkan dalam Islam, namun Islam turut menekankan dengan tegas mengenai tanggungjawab untuk membayar hutang, walaupun selepas kematian.

Antara peringatan yang disabdakan oleh Rasulullah s.a.w:

Sesungguhnya orang yang berhutang terpenjara di kuburnya sehingga hutang tersebut diselesaikan (oleh saudara-maranya).
- Hadis riwayat At-Tabrani

Malah tidak terkecuali bagi mereka yang mati syahid sepertimana sabda Rasulullah s.a.w.: Diampuni semua dosa orang yang mati syahid kecuali hutang.

-Hadis riwayat Muslim

Oleh itu, salah satu daripada keperluan dokumen wasiat adalah untuk anda menyenaraikan dengan lengkap segala jenis harta dan tanggungan hutang anda supaya dapat diuruskan dengan licin dan sempurna oleh waris-waris. Ini bermakna dokumen wasiat adalah satu dokumen yang teramat penting untuk anda miliki kerana dokumen wasiat inilah menjadi
sumber rujukan utama mengenai harta dan tanggungan anda selepas ketiadaan anda kelak


3.
Menyempurnakan hak dan hasrat

-untuk yang tersayang (yang masih hidup selepas kematian anda)

-untuk diri anda (yang pasti mati)

a) Menyempurnakan HAK ( waris yang ditinggalkan)

Menurut Islam, selepas kematian seseorang Muslim, maka wujudlah hak-hak tertentu ke atas harta yang ditinggalkan. Hak-hak tersebut telah ditentukan sendiri oleh ALLAH secara khusus di bawah hukum faraid. Pembahagian faraid kepada yang berhak hukumnya WAJIB untuk ditunaikan, dan FARDHU KIFAYAH kepada umat Islam (khususnya waris-waris) untuk menyelesaikannya.

b) Menyempurnakan HASRAT (pahala berkekalan)

Melalui wasiat, hasrat untuk membantu atau membela mereka yang tidak mendapat bahagian faraid dapat ditunaikan spt waris terdinding, cucu yg kematian ayah, anak angkat,ibu bapa angkat dan sebagainya (terhad 1/3 drpd pusaka bersih).

Sumber : http://wasiat-tasha.blogspot.com/2008/04/penulisan-wasiat.html


_______________________________________________________________________________________________________________________________

Ilmu Faraid yang pernah saya pelajari di Sekolah Agama Johor dahulu kini bukan sekadar teori untuk peperiksaan sahaja tetapi perlu diaplikasikan. Cuma sayang...ilmu tersebut telah lama saya tinggalkan...mungkin ini permulaan untuk saya mempelajari dan mengingati semula ilmu Allah ini. Kepada yang merasakan saya berhutang dengannya...sudi-sudilah tuntut ye...

Wallahua'lam

Thursday, August 06, 2009

Pengalaman Mangsa ISA

Salam'alaik...

Walaupun Himpunan Mansuhkan ISA telah berlalu lima hari yang lepas, namun isu tersebut masih lagi berlegar-legar dalam ruangan akhbar dan televisyen. Belum tamat dengan isu penangkapan dan prosiding mahkamah bagi mereka yang terlibat dengan perhimpunan tersebut, muncul pula isu tuntutan saman terhadap penganjur perhimpunan atas kerugian para peniaga.

Semakin hari saya merasakan
syarikat akhbar dan televisyen sepertinya memberikan fokus yang berlebihan kepada perkara-perkara yang berlaku dalam negeri yang berada bawah naungan Pakatan Rakyat seperti isu arak dan inkues kemation Teoh Beng Hock di Selangor serta isu Kg Buah Pala di Pulau Pinang. Dalam situasi seperti ini, seharusnya rakyat Malaysia tidak hanya mengehadkan pembacaan hanya kepada akhbar-akhbar dan saluran televisyen 'popular' sahaja tetapi perlu mengamati isu-isu tersebut dari pelbagai sumber supaya ia dikupas dengan lebih masak dan matang.

Kembali kepada isu Mansuhkan ISA, saya sedikit tersentak apabila ada kenalan yang mengeluarkan kenyataan ini,"Orang Melayu yang bodoh je sokong hapus ISA...Adakah anda orangnya?" Pada mulanya saya agak 'menyirap' mendengar ayat ini, tetapi saya mengambilnya sebagai pendapat peribadi yang sememangnya bertentangan dengan pendapat saya. Mungkin dia ada hujahnya yang tersendiri untuk berkata sedemikian. Jadi
saya tertarik untuk berkongsi satu artikel yang saya terima dari fowarded email. Mungkin boleh membuka sedikit minda kita tentang Akta ISA ini.

_____________________________________________________________________________________


1,893 hari di bawah kezaliman ISA

Oleh CN Al-Afghani

MENGHARUNGI kehidupan di bawah kongkongan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang begitu lama, bukanlah sesuatu yang diimpikan sebelum ini. Namun, inilah yang dikatakan ISA.

Siapa pun boleh menjadi mangsanya dengan hanya disyaki mengancam keselamatan negara. Jantung anda akan terhenti seketika apabila secara tiba-tiba rumah anda diserbu dan digeledah oleh orang-orang yang bersenjata.

Lebih tragis lagi apabila anda dibawa keluar dengan tangan bergari secara kasar di hadapan anak isteri. Tentu anda dapat bayangkan betapa hancurnya hati ahli keluarga mangsa ISA itu. Ataupun pada suatu ketika, sewaktu anda dalam perjalanan ke tempat kerja atau mahu pulang ke rumah, tiba-tiba kenderaan anda dipintas. Kunci kenderaan anda dirampas dan secara kasar anda diseret ke sebuah kereta lain.

Tangan digari dan anda dimaklumkan yang anda ditahan atas mengancam keselamatan negara. Bagaikan gasing fikiran anda berputar mencari apakah kesalahan yang telah anda lakukan sehingga mengancam keselamatan negara itu. Tekanan fikiran ini akan bermain sejak anda ditahan hingga ke lokasi rahsia di mana anda ditempatkan.

Lokasi rahsia

Seterusnya hinggalah ke sesi soal siasat selama dua bulan di lokasi rahsia tersebut. Dalam sesetengah kes tekanan perasaan ini berterusan hingga beberapa tahun anda ditahan di Kem Tahanan Kemunting (Kemta). Inilah peristiwa hitam yang pernah dan sedang dilalui oleh ratusan tahanan ISA.

Inilah keperitan saya alami sejak ditahan pada 2001 yang deritanya membekas hingga hari ini. Sama ada yang dituduh sebagai kumpulan Al-Maunah, Reformasi, Kumpulan Mujahidin Malaysia (KMM), Kumpulan Jemaah Islamiah (JI) dan Kumpulan Daulah Islamiah (DI).

Hingga kini masih terdapat tahanan yang ditahan menjangkau lapan tahun. Saya pernah bersama mereka di Kemta. Dr Abdullah bekas pensyarah dan Mat Shah Satray, bekas juruteknik di Dewan Bahasa dan Pustaka. Kedua-duanya terkenal di kalangan orang tahanan sebagai tahanan berakhlak, sopan santun dan tidak membuat masalah pada orang lain juga kepada penguasa kem. Tetapi kenapa mereka ditahan begitu lama?

Inilah kezaliman ISA yang amat sukar fahami kerana ia satu tahanan tanpa bicara. Mereka boleh menahan sesiapa saja yang disyaki, tanpa membawa ke muka pengadilan. Dan mereka boleh menahan mangsa selama mana yang dikehendaki. Bukan atas keselamatan negara, sebaliknya atas prinsip tahanan yang tidak mahu tunduk kepada kezaliman ISA itu.

Sebagai contoh, Dr Abdullah amat tegas apabila berhadapan dengan anggota Cawangan Khas (SB) yang turun memantau tahanan setiap enam bulan sekali. Ia mengambil kesempatan setiap pertemuan itu berhujah dengan SB berdasarkan fakta al-Quran dan hadis. Beliau antara tahanan yang banyak bertukar SB, kerana mereka tak sanggup mendengar apa yang disifatkan sebagai ceramah oleh SB.

Belum insaf

Lalu beliau dianggap tahanan yang masih belum insaf. Begitu juga dengan Mat Shah yang tidak berminat bertemu dengan SB kerana dianggapnya tidak memberi faedah. Dia didera atas sikap itu. Juga dikatakan sebagai satu tindakbalas pihak berkenaan terhadap isterinya, Norlaila Othman yang menjadi aktivis dalam Gerakan Mansuh ISA (GMI).

Ramai beranggapan tahanan ISA akan mendapat sedikit keselesaan pada zaman Abdullah Ahmad Badawi. Bukan sahaja sebagai Menteri Dalam Negeri, dia juga sebagai Perdana Menteri.

Sifat lemah-lembutnya dan juga ilmu agama yang dimilikinya diharapkan keadaan tahanan, khususnya kebajikan keluarga mereka diambil perhatian. Rupa-rupanya keadaan sebalik berlaku, malah lebih teruk daripada era sebelumnya, ketika Dr Mahathir Mohamad berkuasa. Abdullah sudah tentu tahu, dalam Islam antara golongan yang perlu mendapat perlindungan pemerintah adalah wanita dan kanak-kanak di samping lelaki tua.

Dalam satu kes, Abdullah telah mengarahkan tangkapan ke atas isteri tahanan anggota JI iaitu Yazid Syufaat sebagai satu ugutan pada suaminya yang dikatakan tidak mahu bekerjasama dengan SB.

Menangis keseorangan

Isteri muda ini ditangkap di dalam rumahnya di Ampang ketika bersama anak perempuannya yang baru berusia lebih kurang empat tahun. Ketika si ibu dibawa pergi di tengah-tengah malam, anak itu menangis keseorangan tanpa dikasihani oleh anggota polis bertugas.

Anda bayangkan, bagaimana perasaan seorang ibu yang dipaksa keluar meninggalkan anak kecil sedang meraung ketakutan tanpa ditemani sesiapa.

Hampir 60 hari dia ditahan untuk soal siasat oleh Bukit Aman. Setelah dibebaskan, dikenakan pula tahanan daerah selama enam tahun. Suatu sekatan semata-mata untuk menyusahkan pergerakannya mencari nafkah, juga melawat suaminya di Kemta.

Satu peristiwa berdarah dalam Kemta yang masyarakat luar tidak tahu secara meluas berlaku pada 8 Disember 2004. Ia berlaku di blok T2B yang penghuninya seramai 12 orang terdiri dari orang tahanan (OT) anggota JI dari Indonesia, Filipina dan Malaysia.

Beberapa hari sebelum operasi, anggota UKP dari Kajang, Pulau Pinang dan Taiping telah ditempatkan di Kemta. Dalam kesempatan pertemuan dengan Pangarah Kemta ketika itu, sempat saya mengingatkan beliau jangan bertindak sebarangan terhadap OT tersebut. Bak kata orang, bagai anjing menyalak bukit. Manalah pandangan dan nasihat orang seperti kami nak didengari.

Berkebin sayur

Pagi 8 Disember 2004 itu, kegiatan harian kami seperti biasa. Joging, main badminton dan berkebun sayur. Tanpa disedari lebih kurang jam 9.00 pagi, semua wardar yang bertugas di semua blok (enam blok) diarah meninggalkan semua blok dengan mengurung tahanan tanpa diawasi.

Suatu arahan luar biasa yang dikatakan bercanggah dengan etika penjara. Yakni wardar tidak boleh meninggalkan orang tahanan atau banduan tanpa pengawasan. Inilah ISA, segala-galanya boleh berlaku.

Ringkas cerita di ruangan yang terhad ini, pihak berkenaan telah melakukan provokasi bagi mewujudkan suasana tidak aman antara UKP dan OT di blok T2B. Lebih 100 UKP yang lengkap dengan topeng serta pakaian keselamatan, merempuh masuk menyerang OT.

Dalam insiden itu semua OT dipukul semahunya, hingga ada yang pengsan, patah jari, cedera di kepala, betis dan anggota badan lain. Saya dan rakan-rakan dari blok T3 yang jaraknya kurang dari 100 meter dapat saksikan dari celah-celah lubang zink dinding blok, bagaimana OT yang cedera diusung seperti binatang ke tempat rawatan.

Hampir semuanya dibasahi darah baju warna putih mereka. Sepanjang hari itu mereka tidak mendapat rawatan yang sewajarnya, begitu juga makan dan minum. Mereka dilayan betul-betul macam binatang.

Pada malam baru seorang demi seorang dibawa ke hospital Taiping menerima rawatan selanjutnya. Ada maklumat yang menyebut, doktor yang merawat OT, amat terkejut dengan kecederaan serius yang dihadapi setiap mereka. Hingga mereka mencadangkan OT ambil tindakan mahkamah terhadap pihak terbabit.

Degil

Tak cukup di situ, esoknya operasi berjalan pula di blok-blok lain. Kali ini mereka mencari OT yang dikategori sebagai degil atau selalu menyusahkan pihak kem. UKP yang bersikap ganas masuk ke blok T4A dan T4B mengasari sasaran mereka dengan diseret keluar ke tempat asingan (blok T 1) yang jaraknya hampir 200 meter.

Sepanjang perjalanan itu, mereka dipukul, sepak terajang, maki hamun hingga ada yang mencabar 'Allah turun bantu OT'.

Terdapat juga wardar Kemta yang dendam sangat dengan OT telah ambil kesempatan memaki dan meludah OT yang dibawa melintasi mereka. Paling menyedihkan, terdapat OT yang dikategori sebagai ustaz, dibogel dan dihumban secara kasar ke dalam lokap blok.

Mungkin sukar untuk anda percaya, tetapi itulah yang telah berlaku. Selepas tragedi berdarah itu, kami dan keluarga mulai mendapat layanan buruk daripada pihak Kemta dengan alasan mereka mendapat arahan daripada KDN.

Begitulah sekelumit daripada segunung kezaliman ISA. Kami yang menderitai kezaliman ini diminta mengakui bahawa pemerintah yang ada ini baik, adil, bertanggungjawab dan tahanan kami ini adalah wajar. Jika tidak, kami dianggap tidak insaf, sebagai balasannya kami merengkok dalam kem tahanan tahun demi tahun.

Keadaan ini mengingatkan saya apa yang sering disebut oleh Allahyarham Presiden PAS, Ustaz Fadzil Nor dalam mengulas isu ISA ini. Menurut beliau, "apakah adil pada kamu apabila menangkap orang, diikat kaki tangan, dipukul, disepak, diterajang, dikilas tangan dipijak sampai patah kaki, sumbat mulut lalu ditanya orang itu, sakit atau tidak. Sudah tentulah pelaku-pelaku ini terdiri dari orang-orang yang tidak waras."

Beberapa hari sebelum bebas, saya didatangi oleh salah seorang pegawai kanan Bukit Aman. Dia berpesan pada saya agar memaklumkan kepada pihak tertentu atau NGO yang berusaha menghapuskan ISA, bahawa ISA ini tidak akan dihapuskan walaupun terdapat 1,000 NGO membantah.

Harungi kezaliman

Sehingga ini tak ada mana-mana pihak yang saya maklumkan kecuali pada Saari Sugaib yang menziarahi saya setelah dibebaskan. Sepanjang pengalaman 1893 hari mengharungi kezaliman ISA itu, saya yakin apa yang dkatakan pegawai berkenan benar.

Ini kerana, yang menguasai isu ISA ini, sama ada daripada KDN atau Bukit Aman, terdiri daripada mereka yang hatinya keras tidak lut dengan nasihat agama dan hilang kemanusiaan mereka.

GMI, NGO dan parti politik pembangkang sememangnya tidak mampu untuk menghalang keegoan pemerintah. Hanya kebangkitan rakyat sahaja yang dapat menyelesaikan isu ini. Rakyat yang tidak mempunyai maklumat atau memandang remeh isu ini, tak akan bersuara, apatah lagi ke jalanan membuat bantahan.

Terutama pada saat ini, masih menjadi bualan Perdana Menteri baru membebaskan 13 tahanan sebaik saja menganti Abdullah. Rakyat tentu tak tahu bahawa ini satu sandiwara. Mereka diperjudikan semata-mata untuk kepentingan PM baru, Najib Razak.

Tentu kita masih ingat, tiga minggu selepas Abdullah ambil alih kuasa 15 orang tahanan anggota Al-Maunah telah dibebaskan sehari menjelang Aidilfitri pada November 2003. Desas-desus pembebasan mereka ini telah kami dengar tiga bulan sebelum itu. Namun mereka dikambinghitamkan untuk kepentingan politik Abdullah.

Dua minggu selepas itu, saya didatangi SB dari Bukit Aman. Antara perbualan kami menyentuh isu pembebasan anggota Maunah itu.

Sambut raya

Disebutkan pada saya antaranya: "Cuba hang fikir, apabila mereka balik menjelang raya, bukan saja tangan mereka, tapi tangan isteri, anak-anak dan ahli keluarga masing-masing akan angkat doa berterima kasih pada Abdullah kerana dapat menyambut raya bersama keluarga di rumah. Tentu mereka kata Abdullah baik."

Sandiwara ini berulang lagi pada giliran Najib. Tetapi cacat lakonannya kerana tidak semua anggota Hindraf dan JI dibebaskan. Namun Makkal Sakthi yang ditunjukkan oleh masyarakat India berjaya memberi tekanan hingga semua anggota Hindraf dibebaskan. Tinggal lagi anggota JI dan DI.

Semasa muktamar PAS yang lalu, saya bertemu dengan Norlaila, isteri Mat Shah. Menurutnya ketika itu, seminggu lagi beliau akan ke Geneva atas urusan merayu pihak antarabangsa membebaskan suaminya. Dia yakin suaminya akan dibebaskan penghujung Jun yang lalu.

Itulah antara kezaliman ISA, isteri dan anak-anak diberi janji-janji manis. Akhirnya penantian itu berakhir dengan kehampaan.

Tidak lengkap isu ini tanpa menyentuh keadaan anak isteri sepanjang kami ditahan. Sebaik saja ditahan, rumahtangga menjadi kelam kabut, khususnya isteri menjadi tidak tentu arah. Mana nak melayan kerisauannya, terpaksa pula memujuk hati anak-anak kecil yang merindui ayah mereka, juga kejutan anak-anak remaja yang terpaksa menghadapi masyarakat yang pelbagai ragam.

Cuba bayangkan, bagaimana anak-anak remaja ini, khususnya kami daripada KMM yang dituduh membunuh dan merompak. Media membesarkan tajuk ini dengan menyiarkan gambar-gambar kami selaku penjenayah sepanjang Ogos hingga hujung tahun 2001. Waktu ini ada anak-anak kami menghadapi peperiksaan UPSR ,PMR, SPM, STPM dan di pusat pengajian tinggi.

Mohon cerai

Terdapat dalam beberapa kes di mana isteri terpaksa memohon cerai atas tekanan pihak tertentu. Anak remaja yang meninggal kampung kerana tak selesa tinggal lagi dengan fitnah terhadap ayah mereka. Tak kurang pula anak-anak ini yang terpaksa tangguh pengajian kerana masalah ekonomi dan tekanan perasaan.

Paling menyedihkan apabila pihak berkuasa langsung tidak mempedulikan kebajikan keluarga tahanan. Malah terdapat kes di mana pihak tertentu diarah menghalang individu memberi sumbangan wang pada keluarga tahanan.

Pada awal tangkapan ramai yang simpati hulur sumbangan sama ada ketika datang ziarah atau memasukkan wang dalam akaun bank. Dengan halangan itu, akhirnya tak ada lagi sumbangan individu, kecuali NGO atau saluran politik pembangkang.

Ada juga yang simpati, lalu bantu membawa keluarga tahanan ke Kemta seminggu sekali. Dengan halangan daripada pihak tertentu, akhirnya terpaksa menaiki bas ke Kemta. Lebih menderita jika isteri tinggal jauh. Ada dari Sabah.

Teringat saya pada seorang rakan tahanan yang terkenal dengan kesabarannya. Selalunya, apabila pulang daripada bertemu isteri, wajahnya ceria dengan pelbagai cerita baru yang dibawanya.

Air mata mengalir

Suatu hari dia pulang dengan agak kesedihan. Selepas makan dan solat jemaah Zuhur saya ke biliknya. Dalam berbual air matanya mengalir. Katanya, dia terkenangkan betapa setia isterinya bersusah payah datang menemuinya sewaktu dia baru 10 hari melahirkan anak lelaki. Kerana tahu suami berhajatkan anak lelaki, dia tak sabar-sabar datang membawa anak itu untuk ditunjukkan pada dia.

Tidak ada lagi orang yang mahu menghantarnya, lalu isterinya naik bas dari Banting seawal pagi menuju ke KL. Kemudian ambil bas dari Puduraya ke Kamunting. Makan masa hampir enam jam. Di pintu utama masuk kem, dia terpaksa pula jalan kaki hampir satu kilometer ke tempat pendaftaran pelawat.

Usaha mengumpulkan ratusan ribu rakyat mengadakan protes memansuhkan ISA pada 1 Ogos 2009 ini wajar dipandang serius oleh semua pihak. Masih banyak lagi babak-babak kezaliman di sebalik tabir ISA.

Memang benar jumlah tahanan sekarang kurang 10 orang, tetapi amaran daripada Menteri Dalam Negeri baru-baru ini kepada pihak tertentu, membayangkan Kemta bakal dipenuhi penghuni lagi.

Seperti dikatakan, tidak ada kuasa yang boleh menyelesaikan isu ini melainkan kuasa rakyat. Kita lakukan ini bukan untuk kita, tetapi buat generasi akan datang. Bukan sahaja ISA bercanggah dengan ajaran agama, penahanan tanpa bicara ini bercanggah juga dengan fikrah dan hak asasi manusia.

Bekas tahanan seperti saya dan rakan-rakan lain masih lagi dibimbangi dengan pantauan seolah ugutan.

Kehidupan harian kami tidak selesa seperti dulu, terutama perbualan telefon kami dirakam. Ada yang dipaksa memaklumkan pada Bukit Aman jika menerima panggilan dari luar negara. Tak kurang pula yang ditahan pasport oleh KDN juga sukar membuka akaun bank.

Ramai antara kami yang keluar terpaksa terkapai-kapai mencari nafkah hidup. Pekerjaan dulunya telah hilang. Yang terlibat dalam perniagaan, terbantut bisnes. Saya umpamanya, terpaksa menanggung hutang hampir RM200,000 akibat projek ternakan ayam yang tersadai sebaik ditahan lebih lima tahun.

Bukan senang bagi saya untuk mengumpul wang dengan jumlah sebegitu banyak dalam usia separuh abad ini.

Apa yang dialami oleh mangsa ISA, terutama mereka yang lebih daripada tiga tahun dalam tahanan, gelora hidup keluarga mereka seharusnya mengamit simpati daripada kita.

Bebas suami tercinta

Bayangkan Norlaila sanggup pergi ke Geneva semata-mata dengan hasrat membebaskan suami tercinta, juga menyatakan kezaliman ISA di mata dunia, mengapa kita tidak sanggup beberapa jam sahaja menyambut seruan pihak tertentu untuk memberi sokongan dalam usaha menghapuskan ISA.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz pernah mengingatkan pihak berkenaan bahawa tiap helai bulu roma, setitik peluh dan air mata yang gugur atau keluar dari tubuh tahanan tanpa bicara ini, maka akan dipertanggungjawab hadapan Allah kelak.

Justeru, sedikit masa dan keringat kita semasa perhimpunan itu tentunya akan dipetanggungjawab juga hadapan Allah kelak. Bukan sahaja memberi sokongan kepada kegigihan Norlaila serta keluarga Dr Abdullah, lebih jauh daripada itu adalah kita bersama-sama dengan golongan yang menentang kezaliman.

Monday, August 03, 2009

Usah Putus Asa

Salam'alaik...

Sedang melayari internet di rumah Sg. Besi dan masih mencari jurnal-jurnal menarik yang boleh membantu saya dalam memilih tajuk untuk Master. Mujur abang saya sudi memberi pinjam broadband P1 w1maxnya. Syukranz bro...dengan kelajuan broadband ini, aktiviti download dan upload jurnal tidak menjadi masalah berbanding di kampus. Menerokai video-video di Youtube juga mudah dan cepat. Sempat ana memuat turun lagu Keampunan oleh Mirwana yang telah lama dicari-cari oleh sahabat saya. Menarik...namun ada yang lebih menarik daripada lagu tersebut...lagu Usah Putus Asa nyanyian Akbar feat Mirwana...

Teringat saya pada adik-adik yang pernah berkongsi masalah akademik dengan saya. Antara soalan utama yang saya ajukan ialah berapakah target nilai CGPA yang mereka mahu perolehi untuk graduasi? Diantara beberapa orang yang menerima soalan ini...kebanyakannya akan memberikan jawapan 'pasrah'. Apa yang saya maksudkan dengan jawapan 'pasrah' ialah mereka seolah-olah tidak dapat melihat harapan, tidak nampak peluang yang masih ada dan hanya pasrah menerima apa sahaja yang akan berlaku.

"Susah nak katakan target..banyak yang saya tak faham..saya buat yang terbaik sajalah..." ujar seorang adik apabila ditanyakan target CGPA yang ingin dicapai.

"Target tu adalah..tapi dah jadi macam ni..buat yang mana mampu je la," jawapan yang lebih kurang sama dengan jawapan sebelum ini.

Satu perkara baik yang masih tersisa ialah mereka masih kuat untuk meneruskan jihad akademik ini dan ingin buat yang terbaik. Tetapi jawapan-jawapan tersebut masih bernada putus asa apabila mereka tidak meletakkan satu kayu ukur sejauh mana usaha mereka boleh dikira terbaik. Shoot for the star...at least you'll get the moon.
Perkara ini pernah juga berlaku kepada diri saya suatu ketika dahulu dan menjadi harapan saya supaya mereka tidak meletakkan masalah dihadapan mata sehingga meninggalkan peluang yang ada. Cari peluang. Letakkan peluang tersebut di hadapan mata dan bukannya masalah. Kejarlah dengan bersungguh-sungguh kerana Allah. Same goes to me...

S
atu peringatan untuk diri saya dan yang lain-lain. Mohon maaf sekiranya ada yang terasa. Cuma ingin menyatakan pandangan saya dan tiada niat lain selain ingin membantu. InsyaAllah saya doakan yang terbaik untuk semua. Perlu diingatkan bahawa matlamat/target penting untuk kita atur perancangan kita. Sebagaimana syarikat-syarikat memerlukan visi dan misi untuk mengatur strategi...begitu juga dalam kehidupan kita. Cuma mungkin tidak seformal perancangan syarikat. Semoga berjaya! Suka untuk saya kongsi lagu ini. Semoga anda semua semakin bersemangat untuk meneruskan apa yang diperjuangkan. Saya tujukan lagu ini khusus kepada sahabat-sahabat, adik-adik yang saya kasihi kerana Allah sekalian...USAH PUTUS ASA!



*****



Usah Putus Asa



video


Sumber : http://www.youtube.com/watch?v=X7YXIqXKyDw&feature=related



Tak tahu disebalik suka dan duka
Ada hikmah yang disediakan olehNYa
Jangan berputus asa bila ia menimpa
Redha dan pasrah itulah lumrah

Mahukah kita semua terus terjatuh
Hingga tiada tempat untuk kita berlabuh
Bukanlah masa untuk kita mengeluh
Bukanlah waktu untuk asyik mengadu

Dari itu jangan berpaling haluan
Ke arah matlamat yang telah kita sasarkan
Masih banyak yang belum kita terokai
Di depan pasti bahagia menanti


*
Cubalah kau terus mencuba
Lupakan segala duka lara

Usah putus asa
Segala dugaan menimpa
Pastikan nanti ada hikmahnya
Usah putus asa

Putus asa bukanlah penyudahnya
Ayuh teruskan langkah serta berwaspada
Mungkin hari ini kita meniti luka
Esok harap menjadi milik kita semula

Tulisan ini hanya luahan hati
Bukan aku menagih belas simpati
Biar apa pun kehidupan menanti
Sabar menerima ketentuan Ilahi

Kesilapan silam jadikan landasan
Hidup bukan seindah dimpikan
Terus melangkah jangan menoleh lagi
Segala yang dimpikan menjadi pasti

(ulang *)

Kita rentas bersama samudera
Layarkan bahtera harapan dan cita

(ulang *)

Peganglah janji dari Ilahi
Jika kau susah diakan pasti
Terus mendaki puncak yang tinggi
Gapailah mimpi lukisan hati
Cubalah engkau terus mencuba
Hingga kau tiba ke puncak jaya
Ingatlah kita semua di dunia
Bukan milik kita
Milik yang Esa
Ya milik yang Esa



Saturday, August 01, 2009

Wabak menurut Pandangan Islam

Sekadar berkongsi hasil research yang saya lakukan untuk mengetahui persepsi Islam terhadap wabak Influenza A H1N1.

___________________________________________________________________________________


Penyakit selesema babi adalah sejenis penyakit yang menjejaskan sistem pernafasan yang lazimnya menjangkiti haiwan khususnya babi disebabkan oleh virus Influenza jenis A. Pada kebiasaannya wabak haiwan ini tidak menjangkiti manusia, tetapi satu jangkitan luar biasa melibatkan penyebaran penyakit ini daripada manusia kepada manusia telah disahkan oleh Pusat Kawalan Penyakit Amerika Syarikat dan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO).


Selesema babi pada manusia boleh menjejaskan semua peringkat umur, mengenai tanda-tanda penyakit ini adalah serupa dengan demam selesema biasa seperti demam panas, sakit tekak, batuk selesema dan sakit pernafasan. Penyakit selesema terbaru ini dikatakan lebih mudarat berbanding selesema sebelumnya kerana ia menggabungkan virus burung, manusia dan babi dan setakat ini tidak terdapat vaksin bagi selesema ini. Menurut laporan, setakat ini berpuluh buah negara yang terjejas dilanda wabak selesema babi ini antaranya ialah Mexico, California, Texas, Ohio, Kansas, New York (Amerika Syarikat), Sepanyol, Kanada, New Zealand, United Kingdom dan Israel.



Pengertian Wabak

Wabak berasal daripada perkataan Arab iaitu waba’, yang bermaksud penyakit yang merebak (berjangkit). Sebahagian ulama mengatakan bahawa wabak itu adalah penyakit taun. Penyakit taun menurut Imam an-Nawawi Rahimahullah ialah kudis yang keluar daripada jasad sama ada di siku, ketiak, tangan, jari atau seluruh badan. Ia disertai dengan bengkak-bengkak dan kesakitan yang amat sangat. Ia keluar disertai dengan radang dan sekelilingnya menghitam atau menghijau atau memerah keungu-unguan dan menyebabkan jantung berdebar-debar dan muntah-muntah.


Menurut sebahagian ulama lagi bahawa setiap penyakit taun itu adalah wabak dan bukan setiap wabak itu penyakit taun. Maka berdasarkan pendapat-pendapat ini, dapatlah diambil pengertian bahawa wabak itu ada bermacam-macam jenis penyakit yang merebak mengikut peredaran waktu dan zaman. Apa jua jenis penyakit merbahaya dan menular ia diikategorikan sebagai wabak. Pendapat yang mengatakan bahawa wabak itu adalah penyakit taun, berkemungkinan wabak yang melanda mereka pada zaman atau ketika itu adalah penyakit taun.


Hikmah Ditimpakan Wabak


Wabak yang ditimpakan Allah Subhanahu wa Ta‘ala kepada hamba-hamabaNya di muka bumi ini mempunyai hikmah dan tujuan di sebaliknya. Hikmah wabak taun yang melanda manusia adalah berupa azab dan hukuman dan pada saat yang sama ia juga merupakan rahmat Allah Subhanahu wa Ta‘ala ke atas mereka, tergantung ke atas siapa wabak itu diturunkan.


  1. Wabak Sebagai Azab Dan Hukuman


Disebutkan di dalam beberapa hadits Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bahawa wabak taun yang telah diturunkan Allah Subhanahu wa Ta‘ala adalah merupakan azab atau hukuman ke atas orang-orang kafir dan orang-orang Islam yang melakukan maksiat sebagaimana yang berlaku kepada umat-umat terdahulu.


  1. Wabak Sebagai Rahmat Dan Syahadah


Manakala bagi orang-orang yang beriman, wabak adalah merupakan rahmat dan shahadah (ganjaran mati syahid) daripada Allah Subhanahu wa Ta‘ala kepada mereka. Sabda Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam ketika Baginda ditanya oleh Sayyidatuna ‘A’isyah Radhiallahu ‘anha mengenai penyakit taun:


Maksudnya: “Ia (penyakit taun) adalah azab yang diturunkan Allah ke atas sesiapa yang dikehendakiNya. Allah menjadikannya (penyakit taun) rahmat bagi orang-orang yang beriman. Tidak seorang pun daripada hamba yang berada di negeri sedang ada di dalamnya (penyakit taun) - dan dia tetap tinggal di negeri itu tanpa keluar daripadanya dalam keadaan sabar dan mengharap pahala daripada Allah dan dia tahu bahawa dia tidak akan menghidapinya (penyakit taun) kecuali apa yang Allah telah tulis baginya - melainkan baginya pahala seperti orang syahid.”

(Hadits riwayat al-Bukhari)


Menurut kitab Fath al-Bari, maksud hadits “ke atas sesiapa yang dikehendakiNya” ialah orang kafir atau orang yang berbuat maksiat. Apabila wabak taun itu melanda orang kafir, ia adalah azab dan hukuman yang disegerakan ke atas mereka di dunia sebelum di akhirat. Adapun jika wabak taun itu melanda orang Islam yang berbuat maksiat, maka ia adalah sebagai hukuman ke atas mereka disebabkan maksiat dan perbuatan dosa-dosa besar yang mereka lakukan. Ini termasuklah juga mereka yang tidak melakukan maksiat itu, kerana mereka tidak mengingkari atau melarang orang yang berbuat maksiat. Inilah di antara rahmat Allah Subhanahu wa Ta‘ala ke atas umat Nabi Muhammad Shallallahu ‘alaihi wasallam iaitu menyegerakan hukuman di dunia.




Bagaimana Menghadapi Wabak Menurut Ajaran Agama Islam?


Islam telah mengajar umatnya untuk melakukan beberapa perkara untuk diambil tindakan dan peringatan apabila mereka dilanda wabak. Perkara-perkara yang diajarkan oleh Islam sebagai garis panduan untuk kita orang-orang Islam dalam menghadapi wabak ialah:


  1. Membaca Qunut Nazilah


Umat Islam disunatkan untuk membaca qunut nazilah di dalam sembahyang lima waktu apabila berlaku perkara yang ditakuti dan memudharatkan umat Islam seperti; kemarau, diserang belalang, hujan yang merosakkan bangunan atau tanaman, takut kepada musuh seperti orang alim atau pahlawan yang dipenjara oleh musuh, dizalimi oleh orang-orang kafir dan termasuklah juga membacanya supaya dihindarkan oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala daripada wabak.


Perkara ini pernah dilakukan oleh Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam dimana pada tahun keempat hijrah, seramai 70 orang qurra dan penghafaz Al-Quran dari golongan sahabat Nabi telah terbunuh kerana dianiayai oleh kaum Musyrikin di telaga Ma'unah (satu tempat yang terletak di antara Mekah dan Uthfan). Maka Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam berdoa kepada Allah Subhanahu Wata'ala (membaca Qunut) pada tiap-tiap sembahyang fardu lima waktu selama satu bulan.


Dalil disyariatkan qunut nazilah :


Anas bin Malik telah berkata: “Rasulullah s.a.w. tidaklah pernah berdoa selepas bangun daripada rukuk kecuali untuk memohon kebaikan kepada orang ramai atau mengutuk sesetengah kaum itu.” - Hadis riwayat Ibnu Khuzaimah dalam Sahih Ibnu Khuzaimah dan juga diriwayatkan oleh al-Hafidz Ibnu Hajar dalam Bulughul Maram, no: 0242


Mengerjakan qunut nazilah ketika terjadinya bencana dalam kaum Muslimin merupakan pegangan mazhab Syafi’i, Hanafi dan juga Hambali. Berkaitan dengan perlaksanaan qunut nazilah ini Syaikh al-Mubarakfury telah berkata: Ini memang dikhususkan pada hari-hari genting dan ketika terjadinya peristiwa menakutkan atau bencana, kerana Nabi s.a.w. tidak pernah membaca qunut kecuali untuk mendoakan kebaikan bagi kaum muslimin atau memohonkan kebinasaan kaum kafir – Dinukil dari kitab Taudhih al-Ahkam Min Bulughul Maram karangan Abdullah bin Abdurrahaman al-Bassam, jilid 2, ms. 236


Syaikh Abu Ubaidah pula telah menegaskan: Membaca doa qunut (nazilah) dalam keadaan-keadaan tertentu merupakan bantuan berupa doa kepada sesama umat Islam. Sedangkan mendoakan musuh kaum muslimin supaya hancur telah dicontohkan dari Rasulullah s.a.w. dengan cara berdoa (berqunut nazilah) ketika solat, tepatnya setelah membaca sami’allahu liman hamidah pada rakaat terakhir. - Syaikh Abu Ubaidah Mashur bin Hassan dalam kitab beliau Al-Qawl al-Mubiin fii Akhthaa’ al-Musholliin, ms. 136- 137.


  1. Dilarang Masuk Ke Negara Yang Dilanda Wabak


Umat Islam dilarang daripada memasuki atau mendatangi kawasan yang dilanda wabak penyakit itu. Dalam hal ini Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda :


Maksudnya: “Maka sesiapa yang mengetahui berlakunya wabak di suatu tempat janganlah sekali-kali dia datang ke sana...”

(Hadits riwayat Muslim)

Hikmah Larangan

Hadits di atas melarang daripada masuk ke kawasan yang dilanda wabak taun, ini kerana jika seseorang itu masuk ke kawasan tersebut nescaya dia mencampakkan atau mendedahkan dirinya ke dalam kebinasaan, sedangkan Allah Subhanahu wa Ta‘ala melarang yang sedemikian itu. Firman Allah Ta‘ala:


Tafsirnya: “Dan janganlah kamu senghaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan.”

(Surah al-Baqarah: 195)


Hikmah larangan ini juga ialah supaya umat Islam mengambil langkah berjaga-jaga dalam menghadapi wabak daripada berlaku ke atas mereka terhadap perkara yang tidak diingini itu, sebagaimana yang diperintahkan dalam firman Allah Ta‘ala:


Tafsirnya: “Wahai orang-orang yang beriman, berwaspadalah dan berjaga-jagalah (sebelum kamu menghadapi musuh)...”

(Surah an-Nisa’: 71)

Sumber :

1. State Mufti’s Office, Prime Minister’s Office, Brunei Darussalam

2. http://al-fikrah.net/News/article/sid=373.html

3. http://www.religious-affairs.gov.bn/index.php?ch=bm_info&pg=bm_info_khutbah&ac=359