Monday, August 03, 2009

Usah Putus Asa

Salam'alaik...

Sedang melayari internet di rumah Sg. Besi dan masih mencari jurnal-jurnal menarik yang boleh membantu saya dalam memilih tajuk untuk Master. Mujur abang saya sudi memberi pinjam broadband P1 w1maxnya. Syukranz bro...dengan kelajuan broadband ini, aktiviti download dan upload jurnal tidak menjadi masalah berbanding di kampus. Menerokai video-video di Youtube juga mudah dan cepat. Sempat ana memuat turun lagu Keampunan oleh Mirwana yang telah lama dicari-cari oleh sahabat saya. Menarik...namun ada yang lebih menarik daripada lagu tersebut...lagu Usah Putus Asa nyanyian Akbar feat Mirwana...

Teringat saya pada adik-adik yang pernah berkongsi masalah akademik dengan saya. Antara soalan utama yang saya ajukan ialah berapakah target nilai CGPA yang mereka mahu perolehi untuk graduasi? Diantara beberapa orang yang menerima soalan ini...kebanyakannya akan memberikan jawapan 'pasrah'. Apa yang saya maksudkan dengan jawapan 'pasrah' ialah mereka seolah-olah tidak dapat melihat harapan, tidak nampak peluang yang masih ada dan hanya pasrah menerima apa sahaja yang akan berlaku.

"Susah nak katakan target..banyak yang saya tak faham..saya buat yang terbaik sajalah..." ujar seorang adik apabila ditanyakan target CGPA yang ingin dicapai.

"Target tu adalah..tapi dah jadi macam ni..buat yang mana mampu je la," jawapan yang lebih kurang sama dengan jawapan sebelum ini.

Satu perkara baik yang masih tersisa ialah mereka masih kuat untuk meneruskan jihad akademik ini dan ingin buat yang terbaik. Tetapi jawapan-jawapan tersebut masih bernada putus asa apabila mereka tidak meletakkan satu kayu ukur sejauh mana usaha mereka boleh dikira terbaik. Shoot for the star...at least you'll get the moon.
Perkara ini pernah juga berlaku kepada diri saya suatu ketika dahulu dan menjadi harapan saya supaya mereka tidak meletakkan masalah dihadapan mata sehingga meninggalkan peluang yang ada. Cari peluang. Letakkan peluang tersebut di hadapan mata dan bukannya masalah. Kejarlah dengan bersungguh-sungguh kerana Allah. Same goes to me...

S
atu peringatan untuk diri saya dan yang lain-lain. Mohon maaf sekiranya ada yang terasa. Cuma ingin menyatakan pandangan saya dan tiada niat lain selain ingin membantu. InsyaAllah saya doakan yang terbaik untuk semua. Perlu diingatkan bahawa matlamat/target penting untuk kita atur perancangan kita. Sebagaimana syarikat-syarikat memerlukan visi dan misi untuk mengatur strategi...begitu juga dalam kehidupan kita. Cuma mungkin tidak seformal perancangan syarikat. Semoga berjaya! Suka untuk saya kongsi lagu ini. Semoga anda semua semakin bersemangat untuk meneruskan apa yang diperjuangkan. Saya tujukan lagu ini khusus kepada sahabat-sahabat, adik-adik yang saya kasihi kerana Allah sekalian...USAH PUTUS ASA!



*****



Usah Putus Asa



video


Sumber : http://www.youtube.com/watch?v=X7YXIqXKyDw&feature=related



Tak tahu disebalik suka dan duka
Ada hikmah yang disediakan olehNYa
Jangan berputus asa bila ia menimpa
Redha dan pasrah itulah lumrah

Mahukah kita semua terus terjatuh
Hingga tiada tempat untuk kita berlabuh
Bukanlah masa untuk kita mengeluh
Bukanlah waktu untuk asyik mengadu

Dari itu jangan berpaling haluan
Ke arah matlamat yang telah kita sasarkan
Masih banyak yang belum kita terokai
Di depan pasti bahagia menanti


*
Cubalah kau terus mencuba
Lupakan segala duka lara

Usah putus asa
Segala dugaan menimpa
Pastikan nanti ada hikmahnya
Usah putus asa

Putus asa bukanlah penyudahnya
Ayuh teruskan langkah serta berwaspada
Mungkin hari ini kita meniti luka
Esok harap menjadi milik kita semula

Tulisan ini hanya luahan hati
Bukan aku menagih belas simpati
Biar apa pun kehidupan menanti
Sabar menerima ketentuan Ilahi

Kesilapan silam jadikan landasan
Hidup bukan seindah dimpikan
Terus melangkah jangan menoleh lagi
Segala yang dimpikan menjadi pasti

(ulang *)

Kita rentas bersama samudera
Layarkan bahtera harapan dan cita

(ulang *)

Peganglah janji dari Ilahi
Jika kau susah diakan pasti
Terus mendaki puncak yang tinggi
Gapailah mimpi lukisan hati
Cubalah engkau terus mencuba
Hingga kau tiba ke puncak jaya
Ingatlah kita semua di dunia
Bukan milik kita
Milik yang Esa
Ya milik yang Esa



4 comments:

  1. chaiyok semua! semoga Allah mudahkan!

    ReplyDelete
  2. all da best..
    optimis!!
    slamat mnjadi tutor yg baek~ hehe

    ReplyDelete
  3. Hehe...

    Ai ai mam /(^___^)

    ReplyDelete
  4. best lagu ni!
    thanks ina dedicate ehehe ^^

    ReplyDelete