Wednesday, July 22, 2009

Hikmah Tahun Akhir

Salam’alaik…

Alhamdulillah akhirnya saya berpeluang untuk menulis satu lagi post untuk alfarashah.blogpot setelah menyepi beberapa ketika. Gelaran pelajar tahun akhir Ijazah Sarjana Muda berakhir setelah tamat peperiksaan Business & Cyber Law pada 22 Mei 2009 yang lalu. Pada tanggal 21 Julai 2009, saya kini bergelar Postgraduate Student. Mengimbau kembali keperitan menghadapi tahun akhir sebagai pelajar Ijazah Sarjana Muda dalam bidang Teknologi Maklumat dan ahli badan Islam memang cukup perit.

Semester Pertama Tahun Akhir


Bersama RMpulses (nadi-nadi RM) pada Semester Julai 2008

Dengan membawa GPA 4.0 ke semester pertama tahun akhir setelah menjalani latihan industri selama lapan bulan, harapan saya untuk bergraduasi dengan kelas pertama semakin cerah. Harapan yang telah saya simpan sejak melangkahkan kaki ke universiti ini merupakan satu persiapan untuk menjadikan diri saya seorang graduan IT yang mampu bersaing dalam pasaran kerja kelak. Justeru, menangkis tanggapan bahawa melanjutkan pengajian dalam bidang ini sukar untuk mendapat pekerjaan. Usaha perlu dipertingkatkan supaya keputusan peperiksaan untuk kedua-dua semester di tahun akhir mencapai tahap yang dapat merealisasikan harapan tersebut.

Disangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengah hari. Tidak disangka kepulangan saya ke kampus selepas menjalani kehidupan sebagai seorang pelatih programmer di Freescale Semiconductor benar-benar menjadikan diri saya asing dengan suasana pengajian. Cultural Shock. Pada masa yang sama saya menerima beberapa tanggungjawab berat dalam badan Islam yang saya sertai. Semester pertama tahun akhir ini juga saya menjalani pembedahan untuk membuang ketumbuhan dalam badan yang menyebabkan saya terpaksa direhatkan selama dua minggu.

Segala perancangan tidak dapat dilaksanakan dengan baik. Semuanya menjadi tidak kena. Tiada lagi diri saya yang sistematik. Tiada lagi diri saya yang friendly. Tiada lagi diri saya yang mampu untuk multitasking seperti sebelum praktikal. Saat itu, bukan sahaja sahabat-sahabat dan adik-adik merindu diri saya yang dahulu hatta saya sendiri seperti tidak kenal siapa diri ini. Perkara-perkara ini yang menyebabkan saya begitu demotivated pada semester ini sehingga terbawa-bawa ke semester seterusnya.

Hidup saya menjadi sangat tidak terurus walaupun hanya ‘mengambil cuti’ selama dua minggu sahaja. Sinar harapan semakin pudar apabila mendapat markah coursework yang rendah. Nasib yang sama menimpa sahabat-sahabat dan adik-adik. Ancaman CM menjadikan lebih banyak usaha akademik dilaksanakan. Tiba-tiba saya terfikir akan sumbangan yang boleh diberikan kepada mereka. Saya merasakan dengan hanya memberi sokongan dan kata-kata semangat tidak cukup untuk membantu. Dengan memiliki CGPA yang masih stabil mungkin saya boleh memperuntukkan masa untuk membantu orang lain pula.

Keputusan yang saya terima untuk semester pertama tahun akhir merupakan keputusan paling rendah yang pernah saya terima. Walaupun keputusan ini menyebabkan harapan bergraduasi dengan kelas pertama terkubur, namun semua ini telah terbayar hanya dengan sinar ukhuwwah yang terpancar daripada kasih-sayang sahabat-sahabat yang menjaga saya semasa sakit dahulu. Semua ini terbayar apabila melihat kegembiraan wajah adik-adik kesayangan semasa mengajar mereka. Semua ini terbayar hanya dengan saat-saat indah mengadu, memohon keampunan, mengharap kasih sayang Allah.


"...Tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu, padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu, padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui."

Al-Baqarah:216


Tetapi masih wujud kekesalan dalam hati ini apabila kelemahan dan kekurangan diri ini menyebabkan sahabat-sahabat menerima tempiasnya. Mohon maaf sekiranya prestasi yang kurang memuaskan sepanjang semester pertama ini banyak membebankan sahabat-sahabat.

Bersambung…

2 comments:

  1. Hidup ini begitula, ada turun naiknya, pasti ujian itu diberikan padamu krn kamu mmg mampu untk menghadapinya, dan utk naikkan lg drjtmu disisiNya. Moga terus tabh dalm mghadapi liku2 hidup ini.

    ReplyDelete
  2. my dear, Solehah women smile in trouble, gathering strength from doa which been fortified by istighfar and solah

    ReplyDelete