Tuesday, January 11, 2011

Mengapa MALAS!!!

Ditangkap buaya, nampak riaknya; ditangkap malas, tidak bertanda



Baru-baru ini saya sempat berbual secara online dengan seorang sahabat yang jauh di mata tetapi sentiasa diingati dalam doa. Banyak juga yang kami bualkan. Bermula dengan jual-beli majalah Solusi, perbualan tentang program terdekat, update tentang sahabat-sahabat yang berkahwin dan mengandung dan akhirnya tentang perkahwinan sahabat itu sendiri. Sempat juga sahabat itu menempah sekeping lukisan kartun kahwin untuk diletakkan dalam bunting perkahwinannya nanti.

"Eh, akak tak busy ke nih? Panjang kita chat nih.", soal saya kepada sahabat yang sedang bekerja di Kuala Lumpur itu setelah hampir 30 minit kami berbual. 

"Akak banyak kerja tapi malas buat. Macam mana ye?" jawab sahabat itu.

"Aha~ yang itu tidak boleh ditolong. Saya pun sedang bermalas-malasan membuat research nih :P", balas saya selamba.


Mengapa MALAS?

Masa itu emas.
(Pepatah Melayu)

Masa itu ibarat pedang. Jika kamu tidak memotongnya, maka ia akan memotong kamu.
(Pepatah Arab)

Kewajipan itu lebih banyak daripada masa yang kita ada.
(Imam Hassan al-Banna)

Tetapi mengapa masih malas dan membuang masa?!


Maksudnya: "Ya Allah ya Tuhan Kami, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu daripada keluh kesah dan duka cita, aku berlindung kepada-Mu daripada lemah kemahuan dan malas, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat penakut dan kedekut, aku berlindung kepada-Mu daripada tekanan hutang dan kezaliman manusia."


Zikir al-mathurat tidak lekang dibibir saban hari. Pagi dan petang. Setiap kali itu jugalah keratan doa meminta diperlihara diri daripada sifat malas di atas pasti dipanjatkan kepada Allah SWT. Namun, mengapa masih wujud sifat malas dalam diri? Mengapa masih lemah kemahuan? Mungkin doa yang dipinta itu sekadar lafaz mainan bibir. Mungkin doa itu dilafazkan oleh minda separa sedar dan bukannya doa yang lahir tulus daripada hati. Mungkin juga doa itu sekadar hafalan tanpa penghayatan.

Muhasabah diri!!!


Bertindak Segera

1. Menghargai umur
Jadikanlah umurmu ibarat wang yang diberikan kepadamu. Sekiranya engkau tidak suka apa yang engkau belanjakan hilang begitu sahaja, maka hendaklah engkau tidak menghabiskan umurmu dengan sia-sia.
(Saidina Ali bin Abi Talib)

2. Tidak menunggu masa akan datang untuk bekerja
Seorang ulama' menasihati seorang pemuda: "Bekerjalah sebelum tiba suatu hari yang kamu tidak mampu bekerja. saya suka bekerja pada hari ini tetapi saya tiada upaya!"
(Dr Yusuf al-Qaradawi, Detik-detik Masa dalam Kehidupan Muslim, 1986)

3. Menjadikan diri orang mukmin yang kuat.
Rasulullah saw bersabda yang bermaksud: "Orang mukmin yang kuat adalah lebih baik di sisi Allah dan lebih dikasihi daripada orang mukmin yang lemah, sedangkan setiap seorang itu mempunyai kebaikannya (imannya). Oleh itu hendaklah engkau berusaha bersungguh-sungguh memperoleh apa yang memberikan manfaat kepadamu serta hendaklah meminta pertolongan kepada Allah dan janganlah engkau bersikap segan dan malas. Dan jika ditimpa sesuatu, janganlah engkau berkata: 'Kalaulah aku lakukan itu ini, tentulah akan terjadi begitu begini'. Tetapi katakanlah: 'Allah telah takdirkan, dan apa yang dikehendaki oleh kebijaksanaan-Nya Ia lakukan', kerana perkataan 'kalau' itu membuka kepada hasutan syaitan."
(Riwayat Muslim)
4. Lakukannya hari ini, bukannya kemudian hari


Abdul Qais berpesan : "Awas dari perkataan 'nanti dulu'".
Orang lain ada berkata: "Perkataan 'nanti dulu' adalah anak cucu iblis".
Al-Imam Al-Hassan Al-Basri berpesan: "Awas dari tempoh menempoh! Hari esok belum tentu! Jika besok harimu, jadilah esok seperti hari ini. Jika esok bukan harimu, usah menyesal kerana kecuaianmu di hari ini." 
(Dr Yusuf al-Qaradawi, Detik-detik Masa dalam Kehidupan Muslim, 1986)

2 comments:

  1. assalamualaikum akak..
    nice post, suka baca post ni.. :-)

    p/s:sdg bermuhsabah diri, selalu juga bermalas-malasan..huhu

    ReplyDelete
  2. Smg bermanfaat~
    Kite nih banyak keje...tapi masih lagi nk buang masa kan...
    Tahun baru 1432 dah masuk bulan kedua...perlu ade penambahbaikan utk tahun baru nih...
    Berusaha!!

    ReplyDelete