Tuesday, October 12, 2010

Berhijrah Menghindar Fitnah

Assalamualaikum wbt...

Sekadar mengambil sedikit masa untuk mengemaskini blog yang agak lama saya tinggalkan lantaran kerja-kerja Graduate Assistant dan Master yang agak banyak sejak kebelakangan ini.

Kali ini seseorang mahu berkongsi sesuatu...

Untuk tatapan pembaca sekalian, saya titipkan sekeping karya usang yang diberi 'nafas' baru. Komik berjudul Hijrah ini merupakan komik pertama saya di kampus UTP sempena menyertai pertandingan melukis komik Maal Hijrah anjuran Rakan Masjid pada tahun 2005 yang lalu. Walaupun karya ini disiapkan pada saat-saat akhir sebelum dihantar kepada pihak penganjur, tetapi alhamdulillah...komik ini mendapat tempat kedua dalam pertandingan tersebut.  

Semoga bermanfaat untuk semua...



Huraian hadith:

Dunia mempunyai daya penarik yang kuat kerana Allah SWT telah menjadikannya berkeadaan demikian untuk menguji manusia siapakah yang dapat menguasai hawa nafsunya dan dapat menjalani kehidupan di dunia menurut jalan yang diredhai Allah.

Antara daya penarik dunia ialah wanita kerana lazimnya mereka mendorong lelaki dengan tutur kata yang manis, gerak geri yang menggoda dan pakaian yang memberahikan. Semua ini mencabar keimanan kaum lelaki sehingga mereka menjadi lalai terhadap tugas dan kewajipan mereka.

Oleh itu Rasulullah SAW menuntut kita supaya memelihara dan mengawal diri daripada diruntun oleh kemanisan dan keindahan dunia dengan menambahkan keimanan dan ketaqwaan kepada Allah sambil mengingati bahawa segala yang ada di dunia hanyalah sementara sahaja berbanding dengan segala nikmat di akhirat yang kekal abadi.

Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita yang solehah.


Diadaptasi daripada:
1. Aurat: Apa Sudah Jadi?, www.zaharuddin.net
2. Fitnah Terbesar, Himpunan Hadith Harian JAKIM

No comments:

Post a Comment