Wednesday, January 20, 2010

23 tahun : Usia meningkat, Akhirat menghampiri

Salam'alaik...

Kehadiran 19 Januari kali ini diulit kemurungan dan kegelisahan. Presentation master yang baru sahaja berlalu (petang 18 Januari 2010) begitu mengecewakan. This is the worst presentation ever!

"I'm not happy with your presentation!" komen yang diterima sebaik sahaja selesai pembentangan.

Down...
Moody...
Preassure...

Perasaaan bercampur baur sepanjang hari. Namun hati ini sedikit terhibur dengan surprise sambutan  hari lahir saya pada malam harinya.

Ana mohon berjuta-juta kemaafan kepada sahabat-sahabat sekiranya tidak dapat menzahirkan kegembiraan pada malam itu. Bukan ana tidak berterima kasih dengan sambutan yang antum sediakan cuma mungkin apa yang berlaku sebelum itu agak mengacau-bilaukan perasaan ana. Syukran jazilan yg tidak terhingga kepada antum.

Umur bertambah...amal juga perlu diperbaiki...azam baru sempena ulangtahun ke-23...ingin menjadi puteri akhirat yang sentiasa memperbaiki diri...perkongsian kali ini, saya bawakan petikan yang amat signifikan untuk orang-orang yang semakin bertambah usianya... :) moh muhasabah diri!






Umur manusia adalah antara anugerah Allah SWT yang amat berharga tapi terbatas. Umur atau usia yang akan dipertanggungjawabkan ke atas diri seseorang di akhirat kelak dan dia akan ditanya ke manakah umur itu dipergunakan.


Usia bergerak pergi meninggalkan manusia seperti pergerakan bumi dan cakerawala yang lain, terus melangkah tanpa tangguh. Setelah usia berlalu, tiada sesiapapun yang dapat melambai dan mengajaknya kembali.

"Apabila umur manusia berjalan pergi, Akhirat melangkah mendatangi manusia..."

Selain itu, Rasulullah SAW menyatakan bahawa Akhirat juga bergerak mendatangi manusia. Apabila umur manusia berjalan pergi dan Akhirat melangkah mendatangi manusia, maka ini bererti akan semakin cepatlah pertemuan manusia dengan Akhirat itu.

Ibarat dua orang yang menaiki dua kenderaan yang berbeza dari arah yang bertentangan di jalanraya. Walaupun kedua-duanya bergerak dari jarak yang jauh, namun oleh sebab kedua-duanya bergerak ke arah yang bertentangan, maka lebih cepatlah kenderaan tersebut bertemu.

"Masa adalah usia..." 

Gambaran itu begitu jelas bahawa manusia dan alam Akhirat akan bertemu segera kerana kedua-duanya sedang bergerak pantas untuk bertemu. Hanya orang yang sedang dilamun angan-angan sahaja yang tidak menyedari umurnya sedang bergerak pergi dan Akhirat pula kian mendatanginya.


Sumber : Nik Abd Aziz Nik Mat, 71 Nota Kepada Diri : Mengenali Perwatakan Putera-Puteri Dunia, Harakah 2007.



Hadiah dari Kak Suria :)

Assalamu'alaikum, sanah helwah. Moga umur diberkati Allah. Jgn sdey2 atas ape yg t'jadi siang tadi. Ehe, syg akk... -maziah-

Salam kak.. gettin better x? hehe.. umo dah brtambah ni jgn tensi2 sgt ek.. nnt dh x nmpak muda, tp nmpak tua.. hehe.. slamat ari lahir.. smoga sntiasa istiqomah, sntiasa d bwh lembayung rahmatnya, dpermudahkan sgala urusan dn smoga maintain sbg kakak yg cute... -fatin-

Hepi besday.. -Abg Fazli-

Salam. Selamat Hari Lahir ina! Semoga cepat kawin ahaks. Rindu ina sgt2..mmuahh! <3 <3... -Hidayah Hassan-

Slamat hr lahir ina. Smoga pjg umo, murah rzki. Dprmudhkan urusan dunia akhirat. Maaf x dapat celebrate same2.. nk kfc jugak.. B-) -Kak Suria-

Posto...posto...ad kad la..buka la!!
------------
!'--.__.--'!
!----------!
Slmt Hari Lahir K.Ina!! Smge trus sukses dn dbrkti Allah sntiase..stay cute! -Hidayah Zahari-

Salam ulangtahun ke-23. Smga pnjg umur kebaikan & dimurahkan rzki, kekal solehah, ditemukan jodoh yg soleh. Insylh... -Abg Adam-

Happy Birthday. Semoga dpanjangkn umur, murah rezeki, bahagia dan dkurniakan nikmat kesihatan disisi keluarga tercinta. Aminnn. Aminnn. Aminnn... -Wan Hafizah-

, --.  .-- ,
,     .    ,
 .     x .
  ..   ..
     .
The "x" mark is the spot where u are in my heart! Coz u're one of my friend dat i would never forget..happy birthday ina, may Allah's blessing be with u alwaz n ever! Muahx! -Asnadila-

Selamat hari lahir ina. Semoga sentiasa di bwh lindunganNya slalu =) -Mimie-

Salam. Oh, i'm late.. hehe.. so, wishing u a belated happy birthday :) -Hani-
Slm kak ina. hepi blated :) -Aqilah Mustafa-

Terima kasih kepada semua atas ucapan dan doa-doa yang diberikan (melalui sms, facebook, email dsb). Love all of u!

Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment