Saturday, October 17, 2009

BUNGA Hati Saya...

Salam'alaik...

Sudah lama rasanya tidak 'pulang' ke Johor Bahru. Sejak mendaftarkan diri sebagai pelajar UTP yang terletak nun jauh di Perak, saya hanya akan pulang ke sana apabila cuti hari raya atau cuti semester sahaja. Itu pun cuma untuk beberapa hari atau seminggu dua sehinggakan diri ini dilabel sebagai 'orang busy' oleh keluarga dan kawan-kawan lama di sana. Wang dan masa merupakan faktor utama yang menyebabkan saya jarang balik ke rumah. Kos perjalanan mencecah RM100 untuk pergi dan balik. Saya juga terpaksa berkelana selama lebih kurang 8 ke 9 jam untuk sampai ke Stesen Bas Larkin Johor Bahru dari Seri Iskandar, Perak. Sememangnya saya tidak pernah 'keluar' dari Johor sehinggalah berpeluang melanjutkan pengajian di UTP.


Sebagai seorang anak Johor, saya dilahirkan di Batu Pahat. Walau bagaimanapun saya dan adik-beradik saya semua dibesarkan di Johor Bahru. Semasa saya berumur 5 tahun,  saya mula bersekolah di Tadika ABIM yang terletak di sekitar kawasan rumah (tidak sampai 5 minit pun perjalanan kaki ke sana). Bersekolah rendah di Sek. Keb. Sri Amar Johor Bahru dan pada masa yang sama saya bersekolah agama di Sekolah Agama Kerajaan Johor, juga berdekatan dengan rumah (lebih kurang 5 ke 10 minit perjalanan kaki). Selepas darjah 6, saya masuk ke Sek. Men. Keb. Taman Johor Jaya 1, juga terletak di Johor Bahru. Selepas PMR, MARA menawarkan saya untuk bersekolah di MRSM Pontian yang terletak di Benut, Pontian (daerah bersebelahan dengan Johor Bahru). Seterusnya barulah saya berhijrah ke Perak untuk menyambung pengajian.

"Rindunya rumah kat JB...sob3", getus hati kecilku.

Kini kami sekeluarga tidak lagi tinggal di Johor Bahru. Rumah setinggan berdindingkan papan itu kami sewakan kepada orang lain. Bukan disewakan kerana kami  berpindah ke rumah baru tetapi kerana tiada lagi orang yang tinggal di sana. Sebelum ini, emak dan bapak tinggal berdua sahaja di rumah yang berusia lebih kurang 27 tahun itu. Saya tinggal di Perak. Ijah pula di Politeknik Pasir Gudang. Abang Adam, Kak Jestin (isteri Abang Adam) dan Abang Jeli tinggal bersama di Sg. Besi kerana bekerja di sekitar Kuala Lumpur. Memandangkan bapak diserang angin ahmar, emak seorang tidak mampu untuk menjaga bapak di sana. Akhirnya, emak dan bapak dibawa ke Kuala Lumpur untuk tinggal bersama abang-abang saya di Sg. Besi.




Inilah rumah saya...No 38B Jalan Bilal, Kg Melayu Pandan, JB.


Sayu sebenarnya meninggalkan rumah itu. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula tempat bermain. Hmm...walau sesusah manapun kehidupan kami di rumah kecil ini, namun disinilah tempat saya membesar. Saya tidak berniat untuk menceritakan lebih panjang tentang susah perit kehidupan kami suatu ketika dahulu. Cuma pokok bunga Anthurium yang baru sahaja saya beli di Pocket D beberapa hari yang lepas benar-benar mengingatkan saya akan halaman rumah lama saya yang penuh dengan bunga-bungaan hasil sentuhan bapak. Orang kata tangan bapak 'tangan sejuk', pokok-pokok yang ditanam mudah tumbuh. Hobi bapak ini mencetuskan satu inspirasi dalam diri saya untuk menjadi seorang pereka landskap satu hari nanti (tidak tahu akan tercapai atau tidak...hehe).


"...Dan kamu lihat bumi ini kering, kemudian apabila telah Kami turunkan air (hujan) di atasnya, hiduplah bumi itu dan menjadi subur dan menumbuhkan berbagai jenis pasangan tumbuh-tumbuhan yang indah."
[Al-Hajj:5]



Inilah bunga hati saya...bunganya berbentuk 'LOVE' dan berwarna merah

Sebagai penutup post ini, ingin saya kongsikan sedikit tips bagaimana untuk menjaga pokok bunga Anthurium :

Step 1
Thoroughly water the anthurium once a week, and then let it dry before watering again.

Step 2
Give the anthurium a quarter turn every time you water it. This balances the growth on each side of the planter.

Step 3
While Anthuriums are able to handle dryness around the root ball, they need to be watered thoroughly and allowed to dry slightly before watering again. Allowing the plant to dry out will greatly slow down the growth cycle. Drying out can also cause the tip to burn and root damage, while over watering can also cause root damage and sudden yellowing of leaves.

Step 4
Allow plenty of indirect light indoors. Never place the plant in direct sunlight. In low light, the plant's growth will slow or stop flowering. If you see an anthurium with long, stretching leaves, it means the light is too low.

Step 5
Use a light fertilizer solution, diluted to quarter-strength.

Step 6
Spray water on the foliage, and then wipe carefully to keep your plant clean and pest-free. Wipe the undersides as well. Anthuriums attract the usual indoor plant pests, so keep a watchful eye. If you notice any pests, treat the plant right away.

Step 7
Check the soil regularly to make sure drainage is sufficient. Disease occurs when the water does not drain well. Humidity may cause disease, but well drained soil usually prevents the problem.

Step 8
One common problem with Anthurium plants is that they usually come with gnats. By keeping the plants soil clean from dead foliage and not allowing water to sit in the drain tray. You may also try spraying with a soapy water mixure.

 Sumber
1. http://www.ehow.com/how_2065969_care-handle-anthurium.html
2. http://www.hawaiitropicals.com/anplancar.html
3. http://houseplants-care.blogspot.com/2006/08/anthurium-plant-care.html



Selamat berkebun kepada sesiapa yang baru memiliki pokok bunga terutama kepada Hidayah Zahari (bunga awak tu susah nak jaga tau...) dan encik yang jeles saya beli pokok bunga juga...

Wallahua'lam

1 comment:

  1. Oo, dah pindah ke kl for good ke, bgusla, bleh selalu jengok mak abah..hehe

    ReplyDelete