Saturday, May 09, 2009

Ada apa pada Istiqamah

Salam'alaik...

Sedang mencari-cari ayat utk diletakkan dalam gift card gathering tengah hari ini...terjumpa satu post menarik tentang ISTIQAMAH...jom jom kita baca petikan post dibawah...

Gift card yg berjaya disiapkan

_________________________________________________________________________________________________
Istiqamah vs Proaktif

Oleh:
Abdul Rahim Bin Mohd Ali
URL: http://karimzaidan.blogspot.com/

Ya Allah berikanlah aku hidayah agar thabat dalam lorong perjuangan suci ini. Bagaimana penelitian kita terhadap doa ini. Lalu saya timbulkan persoalan ini untuk saya dan sidang pembaca.

Adakah timbul naik dalam perjuangan seorang dai’e dikiraistiqamah?

Adakah berniat selama – lamanya di barisan belakang disifatkan kebersamaan dalam medan dakwah?

Adakah pilihanraya yang acap kali bertemu, masa itu dipulunsungguh- sungguh sepenuhnya dikira proaktif dalam menyeru kepada mengesakan Allah.

Takrifannya yang bagaimana? Lain atau berbeza? Ada pandangan yang lain?

Opps..proaktif? istiqamah dan proaktif sebenarnya definisi yang seiring. Kalau kita membuka kepada maksud istiqamah dimana kalimah asal ialah قام = berdiri. Dalam kaedah qowaid kalimahistiqamah diambil dari استفعال yang menyatakan berterusan dalam melakukan sesuatu. Jadi, استقامة hasil dari masdar استفعال. Maka takrifnya ialah berterusan dalam berdiri.

Takkan kita hendak tafsirkan dengan selalu berdiri dijelmakan dalam kondisi medan dakwah? Oleh yang demikian makna yang sesuai adalah proaktif dalam perjuangan.

Saya teringat kata seorang tuan guru yang menyebut dalam ceramahnya berbunyi“ Dato’ Fadzil Nor Mantan Presiden Pas telah menunjukkan keistiqamahannya dalam bumi perjuangan dakwah sehingga bertemu ajalnya, tetapi saya tidak menjamin adakah istiqamah itu kekal dalam jiwa sehingga saya dipanggil Allah kelak “ Itu ucapan tok guru!

Saya yang mendengar penuh tekun sebak tidak terkata. “ Aku bagaimana Ya Allah?

Setelah berfikir sejenak maka, saya melihat kata – kata itu dalam terjemahan kepada dua keadaan yang berlainan.

1. Usaha yang berpanjangan dalam menuntut istiqamah sangat tinggi dan penuh ranjau bagi ruang kehidupan seorang pendakwah.

2. Sealim mana pun kita, ‘sealmari’ mana pun ilmu bidang ,babistiqamah ini perlu dijadikan tatapan muhasabah seharian hidup.

Bila keadaan kita dalam keadaan penuh lemparan ujian, akan terasa sifat kebersamaan Allah selalu bersama. Kerana jiwa hamba yang inginkan pautan. Lalu kita mencari ketenangan melalui hubungan dengan Allah. Jadi, dalam keadaan kita dipenuhi limpahan rezeki apa pertahanan kita menghadapinya. Sebagaimana ingatan Allah yang hikmah dan tegas dalam Surah Ibrahim pada ayat ke 6 sebagai formulanya bermaksud :

7. Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar Sesungguhnya azabKu amatlah keras".

Jawapanya ialah tatkala penuh kenikmatan jalannya bersyukur. Waktu dikelilingi ranjau, Alhamdulillah kita indah bersama – sama dengan Sang Pencipta. Bersyukur dikala Allah memberikan sedikit nikmat – Nya kepada kita sesuai sorotan proaktif masih bersama kita sehingga bila - bila.

“ Ah, orang hebat tarbiah pun gugur jugak” sapa sahabat saya bila diberitahu berita yang terkejut beruk dibuatnya. Dulu bukan kepalang kencangnya proses pentarbiahan zaman kampus dan alam realiti yang inginkan panas sampai ke petang tapi hujan tiba di tengah hari. Terkenal dengan jolokan orang hebat dikala itu. Tapi ghuyub secara tiba – tiba.

Itu saya katakan sebentar tadi setinggi manapun nilai ilmu serta kehebatan, tapi soal istiqamah jatuh kecundang jangan dianaktirikan. Kita bukan menilai gambaran luar apa yang pada diri kita, bahkan nilaian hati seorang akan menampakkan berterusan ataupun separuh jalan ketika pintu perjuangan baru melangkah masuk.

Perkara ini telah pun dikemukakan dan diperbincangkan secara meluas dalam menanganinya oleh sesuatu jamaah Islam. Selalu bersama jemaah dan ukhwah yang berpanjangan sehingga bila – bila Insya Allah permasalahan ini akan kurang.

Ya Allah, berat sungguh laluan perjalanan realiti dakwah ini sehingga ke akhirnya ”
_________________________________________________________________________________________________

Semoga bermanfaat... (^__^)

No comments:

Post a Comment