Tuesday, October 14, 2008

Manisnya TAWAKAL



"Eh, Wana..nk hantar assignment ke?", sapaku pada Hazwana, ex-housemateku sejurus tiba di hadapan pejabat pensyarah Computer and Information Science Blok 2.
"Aah...baru nk hntr assignment. Due die seminggu yang lepas...", Wana menjawab sambil mengintai-ngintai pigeon hole pensyarah untuk subjek assignment berkenaan.
"Same la...Ina patutnye kene hantar Take Home Test nih semalam...cuak plak nk hantar...nk hntr direct ke ek?" aku berfikir panjang untuk menyerahkan sendiri Take Home Test Distributed Computing tersebut pada Mz. Nazleeni Dengan pantas Wana masuk ke dalam pejabat pensyarah apabila pintu utama pejabat dibuka dari dalam. Aku mengikut dari belakang sambil mencari-cari pejabat Mz. Nazleeni.

"Ramainye orang dalam pejabat Mz Nazleeni...camne nk hantar nih...", desus hatiku. Mz Malina, pensyarah Business Application Programming 1 keluar dari pejabat itu sambil tersenyum. Pensyarah kecik molek ini memang lincah orangnya.

Aku mengetuk pintu kaca pejabat Mz. Nazleeni setelah Mz. Mazlina masuk ke pejabatnya.

"Mz, saya nk hantar Take Home Test nih...tak sempat nak hantar semalam...".

"Owh...awak letak je la dekat sini...", Mz. Nazleeni menjawab dengan begitu mesra.

"Owh..ok...", jawabku ringkas sambil menghulurkan kertas Take Home Test yang baru sahaja disiapkan beberapa minit yang lalu.

Begitu mudah pensyarah itu menerima tugasan yang sepatutnya dihantar semalam. Tempoh masa yang diberikan untuk menyiapkan tugasan tersebut agak panjang tetapi mungkin disebabkan diri ini terlalu sibuk dan kurang bijak mengatur masa, tugasan ini tidak dapat disiapkan mengikut masa yang sepatutnya.

Sepanjang perjalanan ke kelas Software Testing and Reliability (STR), fikiranku melayang jauh. Semalam aku terlalu sibuk menyiapkan satu projek dan dua assignment STR yang perlu dihantar semasa Lab STR jam 2 petang. Semalam juga adalah hari terakhir utk membuat persiapan Malam Manifesto MPP untuk fan club Amir Hamzah.

Walaupun badan ini terlalu letih menghadapi hari-hari yang sibuk sepanjang minggu, tetapi tetap kukuatkan semangat ini demi sahabat-sahabat dan adik-adik untuk menyiapkan kad-kad huruf dan wording motto untuk Amir Hamzah.

Usai urusan tersebut, aku terlelap tanpa menyiapkan Take Home Test Distributed Computing yang dirancang untuk dihantar pada awal pagi keesokan hari. Hmm...memang Allah mempermudahkan urusanku. Take Home Test itu diterima oleh pensyarah tanpa banyak soal. Alhamdulillah Allah memperkenankan doaku. Terasa manisnya meletakkan sepenuh pengharapan dan tawakal pada Tuhan sekalian alam.

Dari jauh kulihat kawan-kawanku sedang menunggu untuk masuk ke kelas.

"Dr. Azween tak masuk lg rupenye...", aku menuju ke tempat Wardah dan Hidayah menunggu sambil tersenyum.

Terima kasih ya Allah.

-Seseorang dengan sesuatu-




No comments:

Post a Comment